Jak wymienić filtr paliwa w ciągniku rolniczym?

2022-04-28

Filtr paliwa w ciągniku rolniczym jest jednym z częściej wymienianych elementów eksploatacyjnych. Jest to dość prosta czynność obsługowa, dlatego z powodzeniem możemy samodzielnie wymienić filtr paliwa w naszym gospodarstwie.

Wymiana filtra paliwa – jak często?

Częstotliwość wymiany filtra paliwa zależy przede wszystkim od jakości oleju napędowego, jaki trafia do zbiornika paliwa naszego ciągnika. Jednak niezależnie od jak czyste paliwo tankujemy, filtr paliwa powinniśmy wymieniać cyklicznie. Taka prewencyjna wymiana filtra paliwa pozwoli nam uniknąć kłopotów, usterek i nieplanowanych przestojów. Dobry stan filtra jest gwarancją niezakłóconego przepływu paliwa, a zapchany filtr paliwa może skutkować choćby utratą mocy w naszym dieslu. Silniki te, choć przeznaczone do najcięższych prac, współcześnie są konstrukcjami bardzo zaawansowanymi i czułymi na wszelkie zanieczyszczenia, jakie mogą dostać się do komory spalania wraz z paliwem. Ich nagromadzenie może prowadzić do poważnych awarii jednostki napędowej, dlatego nie możemy zapominać, by regularnie wymieniać filtr paliwa. Przyjęło się, że filtr paliwa w ciągniku wymieniamy w tym samym czasie co olej i filtr oleju w silniku. Na ogół jest to wystarczająca częstotliwość, jednak jeżeli zauważymy wzrost zużycia paliwa, problemy z uruchomieniem silnika, czy wspominaną wcześniej utratę mocy, w pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić stan filtra paliwa.

Filtr paliwa – jaki kupić?

Oczywiście pierwszym kryterium jest dopasowanie nowego filtra paliwa do gniazda montażowego w naszym ciągniku. Na rynku możemy znaleźć różne rodzaje filtrów, dlatego dobrym rozwiązaniem jest, sięgniecie po oryginalne produkty, przeznaczone do naszej maszyny. Wybierając filtr paliwa, warto zwrócić uwagę na dokładność filtracji. W opisie filtra znajdziemy wartość liczbową informującą nas, jak drobne cząstki filtr jest w stanie zatrzymać. Oczywiście mając na względzie dobro silnika, zależy nam na jak najdokładniejszym oczyszczeniu oleju napędowego. Niestety cząstki stałe w paliwie nie są naszym jedynym zmartwieniem. W oleju napędowym może znaleźć się też woda. Klasyczny filtr paliwa jest w tej kwestii bezsilny, ale wartym uwagi drobiazgiem jest separator wody. Jest on doskonałym uzupełnieniem funkcjonalności filtra paliwa.

Problemy z filtrem paliwa przy niskich temperaturach

W warunkach zimowych mogą wystąpić dodatkowe trudności silnikiem diesla, a właściwie z paliwem. Olej napędowy nie jest jednorodną substancją i niektóre jego składniki w niskich, ujemnych temperaturach mogą przyczynić się do trudności niewystępujących w silnikach benzynowych. Poza wodą, o której pisaliśmy wcześniej, źródłem kłopotów mogą być także węglowodory znajdujące się w paliwie. Co prawda nie zamarzają one, ale wytrącają się, tworząc gęstą substancję o konsystencji żelu. Może ona pokrywać przewody paliwowe i inne części układu, w tym także filtr paliwa. Ich nagromadzenie może całkowicie zblokować przewody doprowadzające i filtr. Podstawową ochroną przed tym zjawiskiem jest stosowanie tak zwanego zimowego oleju napędowego. Jeżeli w zbiorniku paliwa mamy paliwo letnie, nie powinniśmy używać maszyny w czasie mrozów. Drugą rzeczą, która możemy zrobić, by uniknąć kłopotów w czasie zimowych prac ciągnikiem, to przeprowadzić wymianę filtra paliwa przed tym sezonem. Zanieczyszczenia zebrane na powierzchni filtra są bowiem podatne na zamarzanie i z pewnością zablokują przepływ paliwa gdy słupek rtęci zejdzie poniżej zera.

Samodzielna wymiana filtra paliwa

Większości z nas wymiana filtra paliwa nie powinna przysporzyć kłopotów. Całą operację możemy streścić w następujących krokach:

  • kupujemy filtr odpowiedni do naszego ciągnika,
  • przygotowujemy naczynie na olej napędowy, który wycieknie po odkręceniu filtra paliwa,
  • oczyszczamy z zewnątrz stary filtr, wężyki układu paliwowego i wszystkie elementy w okolicy filtra,
  • odkręcamy filtr, pamiętając o podstawieniu pojemnika na spływające paliwo,
  • montujemy nowy filtry paliwa.

Przy wymianie filtra zachowajmy staranność, aby nie zanieczyścić otwartych przewodów paliwowych. Przykręcając nowy filtr paliwa, pamiętajmy o uprzednim zwilżeniu uszczelki czystym olejem. Zwróćmy też uwagę na instrukcje producenta dotyczące siły, z jaką dokręcamy filtr. Na koniec pozostaje nam tylko pozbycie się powietrza, jakie przy tej okazji znalazło się w układzie paliwowym. To także nie powinno być trudnym zadaniem. Układ paliwowy w każdym ciągniku ma fabrycznie zainstalowane elementy umożliwiające jego odpowietrzanie. Nie możemy o tym zapomnieć, bo kiedy powietrze dostanie się do pompy czy dalej zlokalizowanych przewodów uniemożliwi to pracę silnika i będzie trudniejsze do usunięcia.

Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2022

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel