Jak wymienić filtr kabinowy w ciągniku Kubota?
Regularna wymiana filtra kabinowego pozwala zapewnić optymalna jakość powietrza, trafiającego do wnętrza pojazdu. Jego stan odpowiada także za efektywność układu klimatyzacji i wentylacji. Wymiana filtra kabinowego jest prostą czynnością, a zakup filtra nie jest wielkim wydatkiem, więc nie warto zwlekać i wykonać to zadanie. Oczyszczanie powietrza jest szczególnie ważne w maszynie rolniczej.
Filtr kabinowy – co warto wiedzieć?
Filtr przeciwpyłkowy, jak bywa czasami nazywany filtr kabinowy, oczyszcza powietrze z kurzu, pyłów zawieszonych czy drobnoustrojów chorobotwórczych. Jego funkcją jest więc nie tylko poprawa naszego komfortu, ale także ochrona przed czynnikami szkodliwymi dla zdrowia. Operator w kabinie ciągnika rolniczego z niesprawnym filtrem kabinowym lub bez niego jest silnie eksponowany na działanie niebezpiecznych czynników, dlatego koniecznie trzeba dbać o odpowiedni stan filtrów. Filtr kabinowy składa się z kilku warstw filtrujących o różnym stopniu selektywności. Każda z nich ma inne zadanie, jedna zatrzymuje kurz, inna zarodniki grzybów itd. Filtry węglowe dodatkowo zatrzymują spaliny i inne gazy, do kabiny nie dostaną się więc również przykre zapachy. Węglem aktywnym możemy także chronić się przed szkodliwym wpływem substancji chemicznych, co w przypadku ciągnika rolniczego ma swój bardzo praktyczny wymiar.
Jak często wymieniać filtr kabinowy?
O ile w przypadku filtra w samochodzie na ogół wystarczy wymiana raz w roku, to filtry kabinowe w ciągnikach rolniczych mogą potrzebować większej częstotliwości. Wynika to z prostego faktu, że maszyny rolnicze pracują bardzo często w niesłychanie silnym zapyleniu. Siłą rzeczy na powierzchni filtra osadza się znacznie więcej zanieczyszczeń, co prowadzi do jego zapchania. Jeżeli zaobserwujemy spadek wydajności nawiewu, spadek wydajności klimatyzacji czy zaparowywanie szyb po uruchomieniu wentylatora, to jasny sygnał, że filtr kabinowy jest do wymiany. Niektórzy stosują rozwiązanie tymczasowe, polegające na przedmuchiwaniu filtra sprężonym powietrzem, ale podczas takiej operacji może dojść do uszkodzenia warstw filtrujących, co może jeszcze pogorszyć sytuację. Przedmuchiwanie filtrów nie jest wskazane, zalecana jest ich wymiana.
Jak wymienić filtr kabinowy?
Ta czynność na ogół nie przysparza większych trudności. Po pierwsze należy zaopatrzyć się w nowy wkład filtra kabinowego. Dane na ten temat znajdziesz w instrukcji do Twojego ciągnika, lub u autoryzowanego przedstawiciela. Mają one różne konstrukcje i wymiary, więc najlepiej sięgnąć po oryginalne produkty przeznaczone do naszego ciągnika. Zamiennik może nie być idealnie dopasowany, co spowoduje przedostawanie się do kabiny niepożądanych cząstek. Jego wymiana może też być utrudniona. Kolejnym krokiem, jaki powinniśmy wykonać, jest sprawdzenie, gdzie w naszym ciągniku znajduje się filtr kabinowy. Zdejmujemy osłonę filtra, usuwamy stary wkład i na jego miejscu umieszczamy nowy. Pamiętaj, aby zwrócić uwagę, czy filtr jest dobrze dopasowany, aby nie pozostały żadne wole przestrzenie oraz aby wkład nie by pozaginany. Jeżeli obawiamy się samodzielnej wymiany, możemy zwrócić się o nią do autoryzowanego serwisu.
Co warto zrobić, wymieniając filtr przeciwpyłkowy?
Logiczne wydaje się oczyszczanie wszystkich demontowanych przy tej operacji elementów. Plastikowe osłony, czy miejsca, do których uzyskaliśmy dostęp po ich zdemontowaniu, przecieramy wilgotną ścierką. Bardziej skomplikowaną czynnością jest odgrzybianie klimatyzacji. Dla osiągnięcia optymalnego efektu dobrze jest przeprowadzić ją wraz z wymianą filtra kabinowego. Jest to jednak zadanie wymagające zastosowania specjalistycznych preparatów. Jeżeli nie czujemy się na siłach i nie mamy pewności, że zrobimy to dobrze, zwróćmy się do autoryzowanego serwisu.