Bezpieczne zakupy
Idosell security badge

Jak często wymieniać filtr paliwa w ciągniku rolniczym?

2022-04-27

Filtr paliwa jest bardzo istotnym elementem ochrony silnika zarówno w silnikach benzynowych, jak i w dieslach. Olej napędowy o niskiej jakości i naturalne procesy zachodzące podczas jego magazynowania mogą sprawić, że w zbiorniku paliwa znajdą się niepożądane drobiny czy substancje. Filtrowanie paliwa ma za zadanie niedopuszczenie ich do silnika, a tym samym zabezpieczają go przed awarią. Wielu rolników staje przed pytaniem, jak często wymieniać filtr paliwa? Przyjrzyjmy się zatem wymianie filtra nieco bliżej.

Filtry paliwa do zbiornika

Często wracająca w branżowych dyskusjach kwestia jakości paliwa, a właściwie jego niskiej jakości sprawia, że zastanawiamy się nad metodami zabezpieczenia elementów silnika ciągników czy kombajnów przed skutkami używania zanieczyszczonego oleju napędowego. W tej materii są co najmniej dwie kwestie, na które rolnik może mieć wpływ. O ile z infrastrukturą lokalnych dostawców, czy samym składem paliwa nie możemy nic zrobić, to we własnym gospodarstwie powinniśmy podjąć kroki mające na celu wyeliminowanie zanieczyszczeń, zanim olej napędowy trafi do komory spalania silnika. Wielu z nas magazynuje paliwo na terenie gospodarstwa. Daje to możliwość zadbania o jego jakość poprzez utrzymywanie zbiorników do tego przeznaczonych w należytej czystości. Niezależnie od tego czy osady na dnie zbiornika są efektem procesów fizykochemicznych zachodzących w czasie przechowywania paliwa, czy też dostarczono nam zanieczyszczone paliwo, powinniśmy je usuwać z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Kolejnym krokiem jest wyposażenie naszego układu dystrybucyjnego w filtr paliwa, który będzie je wstępnie oczyszczał podczas tankowania.

Co daje wymiana filtra paliwa?

Niezależnie od tego czy zaopatrujemy się w olej napędowy na stacji paliw, czy kupujemy w hurcie, nie możemy rezygnować z filtra w układzie paliwowym naszego ciągnika i jego regularnej wymiany. Wynika to z faktu, że w zbiorniku naszej maszyny także mogą wytrącać się osady, czy parafina. Stosowanie odpowiedniego filtra paliwa jest kluczowe, gdyż zanieczyszczenia trafiające do silnika mogą obniżać jego wydajność, a nawet prowadzić do awarii.

Jak często wymieniać filtr paliwa?

Pytania, co ile km wymiana filtra paliwa, czy co ile wymienia się filtr paliwa, pojawiają się niezwykle często. Jednak nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi, z jaką częstotliwością powinniśmy go zmieniać. O tym kiedy wymieniać filtr paliwa decyduje bowiem wiele czynników. Po pierwsze zwróćmy uwagę na wskazania producenta, gdyż filtry paliwowe do ciągników mają różna żywotność. Po drugie, pamiętajmy, że stan filtra powinien umożliwiać swobodny przepływ paliwa.

Objawy zabrudzonego filtra paliwa

Objawami wskazującymi na zapchany filtr paliwa i konieczność interwencyjnej jego wymiany są utrata mocy silnika, problemy z jego uruchomieniem, a także zwiększone zużycie paliwa. Na ogół przyjmuje się zasadę, że wymianę filtrów paliwa przeprowadzamy wtedy kiedy wymieniamy olej w silniku. Jednak ze względu na opisane wcześniej kwestie, może być to konieczne częściej. Można znaleźć opinie serwisu zalecające wymianę filtra paliwa co 500 motogodzin. Powinniśmy zapoznać się z zaleceniami producenta, nie warto jednak podchodzić do tego wskazania zbyt sztywno. Sprawdzajmy co mamy w filtrze paliwa i jeśli trzeba, to reagujmy szybciej. Wszelkie zabrudzenia układu paliwowego osadzają się w filtrze i jeśli są widoczne gołym okiem, to zdecydowanie powinniśmy poszukać nowego filtra odpowiedniego do naszego modelu ciągnika.

Wymiana filtra paliwa

Biorąc pod uwagę zalecenia i własne obserwacje zdecydowaliśmy, że nastał odpowiedni moment i należy wymieniać filtr paliwa. Co teraz? Filtrem paliwa możemy się zająć samodzielnie. Aby to zrobić, powinniśmy zadbać o czystość powierzchni przylegających do elementów układu paliwowego, na obudowie filtra i w bezpośrednim jego sąsiedztwie.

Jak wymienić filtr paliwa?

Kiedy zdemontujemy stary filtr, opiłki metalu czy inne zabrudzenia mogą przez otwarte przewody paliwowe przedostać się do ważnych podzespołów w silniku. W związku z tym musimy wykonać operację wymiany bardzo starannie. Po odkręceniu filtra z pewnością z układu paliwowego wycieknie pewna ilość oleju napędowego, dlatego koniecznie musimy podstawić naczynie, które skutecznie go wyłapie. Unikając wszelkich zanieczyszczeń, montujemy nowy filtr. Aby zapewnić szczelność połączenia, uszczelkę zwilżamy czystym olejem i dokładnie dokręcamy filtr. Ostatnim etapem wymiany filtra jest pozbycie się powietrza z układu paliwowego. Należy to zrobić zgodnie z zaleceniami producenta naszego ciągnika, który z pewnością poświęcił nieco miejsca w instrukcji obsługi pojazdu na procedurę wymiany filtrów i odpowietrzania.

Rodzaje filtrów paliwowych

Wybierając filtr paliwa, należy zwrócić uwagę na średnicę i rodzaj gwintu, gdyż producenci maszyn rolniczych stosują różne standardy. Wymieniać filtry paliwa powinniśmy, korzystając z dostępnych zaleceń, ale warto spojrzeć na współczynnik filtracji. W innym przypadku, stosując mało dokładne filtry, możemy pozostawić część zabrudzeń w obiegu. Warto wymienić filtry paliwa na takie, które zintegrowane są z separatorem wody. Takie rozwiązanie skutecznie wyłapie wodę, która mogłaby zagrozić wydajności i sprawności silnika. Pamiętajmy, że każda wizyta w serwisie, czy wymiana oleju to dobry pretekst, by wymienić filtr paliwa. Zachęcamy do regularnej wymiany filtrów. Przyczynia się to do poprawy żywotności maszyn rolniczych, dlatego wymiana filtrów powinna być standardem.

Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2022

Polecane

Zaufane Opinie IdoSell
4.83 / 5.00 114 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2024-03-25
Wszystko super. Polecam.
2024-03-07
Wszystko tak jak Bozia przekazała
pixel